Terminarz i cennik Napisz do nas Bądź na bieżąco!

Zarządzanie wspólnotą mieszkaniową

  • Zarządzanie wspólnotą mieszkaniową

Jedni chcą nowego dachu, inni osuszania piwnicy, a jeszcze ktoś remontu klatki – ilu lokatorów tyle potrzeb. Mieszkając w budynku wielorodzinnym, tworzymy wraz z sąsiadami wspólnotę, która musi funkcjonować. Dbanie o bieżące utrzymanie, rozliczenia, remonty nie jest wcale łatwą sprawą, wymaga wiedzy i praktyki. Jest kilka sposobów zarządzania wspólnotą mieszkaniową; mogą to robić wybrani właściciele lokali, można także zlecić taką usługę firmie zewnętrznej.

Im więcej mieszkańców tym więcej problemów – zarządzanie wspólnotą mieszkaniową nie jest sprawą prostą

Sprawne zarządzanie i utrzymanie wspólnoty mieszkaniowej wymaga sporo wiedzy, czasu i wysiłku. Budynki wielorodzinne powinny mieć zarząd lub zarządcę. Dodatkowo zgodnie z Ustawą o własności lokali z 24 czerwca 1994 roku (Dz.U.2020.0.1910 t.j.), jeżeli wspólnota składa się z więcej niż 3 lokali, musi wyznaczyć zarządcę. Zarząd może być m.in.

  • właścicielski – wówczas tworzą go przedstawiciele wspólnoty,
  • powierzony podmiotowi zewnętrznemu.

Zarządzanie wspólnotą mieszkaniową przez jednego lub kilkoro mieszkańców

Jeżeli mieszkańcy decydują się na samodzielne dbanie o utrzymanie budynku, obarczają się ogromem pracy i odpowiedzialności. Zgodnie z cytowaną wyżej ustawą, zarządca ma określone zadania „…kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.”(art. 21 Ustawy o własności lokali). Sprawne dbanie o wspólny budynek lub budynki to sprawy związane m.in. z bieżącą obsługą, zlecaniem drobnych napraw, załatwianie remontów, odśnieżanie, dbanie o utrzymanie czystości, zieleni wokół domu. Możliwe jest także zarządzanie przez jednego z mieszkańców. Decydując się na zarząd powierzony, oddajemy powyższe kwestie w ręce profesjonalistów, którzy mają wiedzę, mają również praktykę, inny jest też zakres ich odpowiedzialności. Wszystkiego można się jednak nauczyć. Można zdobyć potrzebne wiadomości m.in. na specjalnych szkoleniach.

Kto może zarządzać wspólnotą mieszkaniową – czy potrzebna jest licencja?

Przekazując utrzymanie budynku firmie zewnętrznej, zyskujemy spokój, niwelujemy kłótnie z sąsiadami, zwalniamy się z kolejnego obowiązku. Każdy profesjonalny zarządca powinien mieć odpowiednią wiedzę. Przed 2013 rokiem, profesjonalne zarządzanie wspólnotą mieszkaniową wymagało licencji. Obecnie (po wprowadzeniu tzw. ustawy deregulacyjnej, która uwolniła wiele profesji) do wykonywania tego zawodu nie trzeba mieć odpowiednio potwierdzonych kwalifikacji. Zarządca musi mieć wykupione ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które stanowi pewne zabezpieczenie zlecających. Zarządzanie to nie tylko sympatyczne zebrania, ale cała masa dokumentów, organizowanie prac związanych z bieżącym utrzymaniem budynku, remonty, przeglądy, rozliczenia, a w razie konieczności np. występowanie przed sądem albo innymi organami państwowymi. Zastanawiając się nad pytaniem, kto może zarządzać wspólnotą mieszkaniową? Można odpowiedzieć, że jako zarząd właścicielski mogą to być laicy, jako zarząd powierzony powinny to być osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i aktualną wiedzę.

Zarządcy muszą podążać za potrzebami lokatorów oraz podnosić swoje kwalifikacje

Profesjonalny zarządca to osoba, która potrafi dbać o interesy swoich lokatorów. Jednak, aby skutecznie działać, trzeba ciągle poszerzać i aktualizować swoją wiedzę. Usystematyzowane wiadomości można uzyskać podczas szkoleń branżowych. Organizatorem takich kursów jest firma eMKa Szkolenia, która pomaga przyswoić i odnowić wiedzę m.in. z zakresu:

  • księgowości,
  • opodatkowania,
  • zasad windykacji,
  • sprawozdawczości,
  • prawa i zmiany przepisów w ostatnich 12 miesiącach.

Jest to potężna dawka wiedzy, która przyda się każdemu z branży zarządzania nieruchomościami.